Bordtennisfamiljen växer så det knakar – fler föreningar, fler spelare, fler samarbeten och ett större intresse från media och omvärld. Denna positiva utveckling är glädjande, men ställer också högre krav på tydlighet och samordning. För att möta dessa behov har Svenska Bordtennisförbundet gjort ett omfattande arbete kring kommunikation.

Kommunikationspolicy
Den externa policyn beskriver hur Svenska Bordtennisförbundet kommunicerar med omvärlden där tydlighet, transparens och enhetlighet står i fokus. Policyn kompletteras med en intern version och riktlinjer för medarbetare och förtroendevalda, som fungerar som stöd i det dagliga arbetet.

Detta är inte bara Svenska Bordtennisförbundets policy – utan den ska fungera som en stödfunktion för alla i pingisfamiljen. Syftet är att den vid behov ska vara enkel att använda, lätt att förstå och bidra till att alla inom vår rörelse känner trygghet i hur vi kommunicerar – både internt och externt.

Varumärkesplattform
Parallellt har Svenska Bordtennisförbundet, tillsammans med START Communications som ingår i samma företagsallians som MoreSPACE, SBTF:s säljpartner, tagit fram en varumärkesplattform som samlar byggstenarna vision, mission, kompass, position, identitet och löfte. Plattformen fungerar som en spelplan för framtiden och ska hjälpa förbundet, distrikt och föreningar att kommunicera konsekvent, bygga stolthet och bidra till att bordtennisen fortsätter att inspirera.

Grafisk profil och fotodirektiv
För att stärka igenkänning och helhetskänsla i kommunikationen har även den grafiska profilen och fotodirektiven uppdaterats. Här beskrivs hur Svenska Bordtennisförbundet visuellt vill uppfattas – genom färger, typsnitt, bildspråk och tonalitet. Målet är att spegla bordtennisen som en modern, inkluderande och fartfylld sport.

När det gäller just bilder, vill man även uppmuntra både föreningar och distrikt att ta användning av den bildskatt som finns i de olika albumen på bildbanken Flickr. Viktigt att ha med sig är dock att kika igenom fotodirektiven innan eventuell användning.

Den externa kommunikationspolicyn, varumärkesplattformen, grafiska profilen och fotodirektiven finns nu tillgängliga på hemsidan under ”Grafisk profil och Media”.

Inspelat möte
Ett inspelat samtal finns dessutom publicerat på Svenska Bordtennisförbundets YouTube-kanal (se nedan), där arbetet förklaras mer ingående. I klippet diskuteras även hur SBTF arbetar med partnerkommunikation samt vilka kanaler som används idag. Kanalval och arbetssätt utvecklas löpande i takt med att både målgrupper och digitala vanor förändras, och är därför någonting som kommer fortsättas att arbetas aktivt med framåt. Givetvis följer bordtennisfamiljen med på den resan.

Förhoppningen är att materialet ska fungera som ett stöd för föreningar, partners och enskilda individer som vill förstå hur svensk bordtennis möter framtiden – med en starkare, mer enhetlig och inspirerande kommunikation.

Länkar:
Varumärkesplattform
Grafisk profil
Kommunikationspolicy
Fotodirektiv
Inspelat möte
Samlingssida

Inlägget Ny kommunikationsgrund på plats dök först upp på Svenska Bordtennisförbundet – SBTF.

​